Myyntiehdot

Yleiset myyntiehdot

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot 

Yleistä verkkokaupasta 

Ornamo ry:n verkkokauppa (teosmyynti.fi) välittää taidetta taiteilijoiden nimissä ja lukuun. Välitämme taidetta täysi-ikäisille yksityishenkilöille, yhteisöille, yrityksille ja julkishallinnolle Suomessa. Nämä toimitusehdot ovat voimassa 1.12.2023 alkaen ja soveltuvat taideteosten tilaamiseen verkkokaupassamme sekä vastaaviin toimituksiin. Verkkokaupan lisäksi teoksia voi ostaa ja noutaa tapahtuman aikana näyttelytilasta. 

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on tutustuttava toimitusehtoihimme joka kerta etukäteen tilatessaan tuotteita verkkokaupastamme. 

Asiakaspalvelu: teosmyynti@ornamo.fi / p. +358 44 743 3577 

Ornamo ry on muotoilijoiden valtakunnallinen ammatillinen järjestö, joka on perustettu vuonna 1911. Jäseniä liitolla on noin 3000. Ornamon toimisto sijaitsee osoitteessa Annankatu 16 B 35–36, 00120 Helsinki. Y-tunnus 0202422-5. 

Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. 

Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja käytetään tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen. Ostaja saa kieltää yhteystietojensa käyttämisen välittäjän näyttelytiedotukseen. Yhteystietoja ei käytetä muihin tarkoituksiin tai luovuteta kolmansille osapuolille. Yhteystietojen käsittelyssä noudatetaan henkilötietolakia ja EU:n yleistä tietosuoja-asetusta 2016/679. Tietosuoja-asetuksen mukainen, tietosuojaseloste on tutustuttavissa osoitteessa https://www.ornamo.fi/tietosuojaseloste/ 

Kuluttajakaupassa noudatetaan voimassa olevaa Suomen ja Euroopan unionin kuluttajansuojalainsäädäntöä. Nämä sopimusehdot eivät ole voimassa siltä osin kuin ne rajoittavat kuluttajan oikeuksia siitä mitä pakottavassa lainsäädännössä on määrätty. Yritysasiakkaiden ja Ornamo ry:n välisessä kauppasopimuksessa sovelletaan Suomen kauppalakia, ellei näissä sopimusehdoissa ole toisin määrätty. 

Tilatessasi verkkogalleriasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin käyttöehtoihin. Ornamo voi muuttaa ehtoja yksipuolisesti. Tarkistathan aina ehdot ennen ostamista. 

Teosten aitous 

Verkkokaupan teokset ovat uniikkeja; myynnissä on vain Ornamon jäsenten teoksia. 

Hinnat ja arvonlisävero 

Ornamo ry myy teokset taiteilijan nimissä ja lukuun. Teoksen hinta sisältää arvonlisäveron, mikäli taiteilija on arvonlisäverovelvollinen. Ornamo ry ei ole arvonlisäverollinen  yleishyödyllisenä yhdistyksenä. Arvonlisävero merkinnät näkyvät vain kun tuote on viety ostoskoriin. Jos hinnassa ei ole ilmoitettu arvonlisäveroa, niin taiteilija ei ole arvonlisäverovelvollinen. Verkkokaupan teosten hinnat ja ominaisuudet on esitelty kunkin teoksen tuotekuvauksessa. 

Hinnat sisältävät kotimaan toimituskulut pakettiautomaattiin. Isojen teosten ja erityisen herkkien teosten kuljetukset neuvotellaan erikseen ja toimituskulut lisätään teoksen hintaan. 

Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo. Pidätämme oikeuden teosten ja toimituskulujen hintojen muutoksiin, joten tarkastahan hinnat ennen kuin hyväksyt ostoskorin. 

  

Ostaminen 

Teokset ostetaan ostoskorin kautta. Maksutapana on luottokorttimaksu. Teoksia on mahdollista ostaa laskulla ja osamaksulla. Kun asiakas ostaa teoksia ostoskorin kautta ja maksaa tuotteet heti valitsemansa maksutavan mukaan, asiakas sitoutuu voimassa oleviin toimitusehtoihin. Sitova kauppasopimus astuu voimaan heti maksun jälkeen. Asiakas on velvoitettu luovuttamaan ostaessa täydelliset yhteystietonsa, jotka sisältävät kuluttaja-asiakkaalta vähintään nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Yritysasiakkailta vaadittavat tiedot ovat yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköposti sekä y-tunnus ja postiosoite. Tilatessasi verkkokaupastamme sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihimme. Ymmärrät että hyväksymäsi ja vahvistamamme tilauksesi on sitova ja synnyttää näiden toimitusehtojen kanssa sopimuksen välillemme. 

  

Maksaminen ja maksutavat 

Verkkokauppamme maksunvälittäjänä toimii Stripe -verkkomaksualusta yhteistyössä pankkien ja luottolaitosten kanssa. Palvelun käyttö ei vaadi rekisteröitymistä. Kaikki tiedonsiirto ja maksaminen on SSL-suojattu. Maksunsaajana näkyy Ornamo / Finnish Designers. Mikäli sinulla on maksamiseen liittyviä kysymyksiä, pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Lasku/Osamaksu  

Teosostos on mahdollista maksaa laskulla tai osamaksulla. Halutessasi laskun tai osamaksun, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme teosmyynti@ornamo.fi / p. +358 44 743 3577 

Tilausvahvistus 

Onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostiisi lähetetään tilaus- ja maksuvahvistus. Jos emme jostain odottamattomasta syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä sähköpostiisi mahdollisimman pian. 

Toimitustavat ja –kulut 

Verkkokaupan toimituksia tehdään vain Suomeen. Ostetut tuotteet voi noutaa Ornamon Teosmyynti -tapahtumasta ilman toimitusmaksua tapahtuman aikana. Teosten hinnat eivät sisällä erikoiskuljetuksen ja kotiinkuljetuksen toimituskuluja. Toimituskulut riippuvat tuotteesta ja valitusta toimitustavasta.  

Teoksen toimitustavaksi on valittavina seuraavat vaihtoehdot: 

  • Nouto näyttelytilasta 
  • Pakettiautomaatti 
  • Erikoiskuljetus. Isojen ja erityisen herkkien teosten kohdalla kuljetus neuvotellaan ja hinnoitellaan erikseen. Kuljetusjärjestelyistä sovitaan yhdessä taiteilijan ja asiakkaan kanssa. 

Teoksia ei myydä eikä toimiteta ulkomaille. Toimitukset tehdään arkipäivisin. 

Puhelinnumero on välttämätön tieto vastaanottajan tavoittamiseksi. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, hänelle jätetään yhteydenottopyyntö. Jos vastaanottaja ei ole yhteydessä kuriiriin, lähetys palautetaan lähettäjälle. Uudelleen lähettämisen kuluista vastaa ostaja. 

Palautustilanteessa ostaja vastaa pakkausohjeiden noudattamisesta. Ostaja on lähetyksen vastaanotettaessa velvoitettu tarkistamaan lähetyksen kunto. Jos tuote on vahingoittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilausta, siitä pitää välittömästi ilmoittaa lähetyksen luovuttajalle ja Ornamoon. Kuljetuksiin sovelletaan Ornamon käyttämien kuriiriyritysten yleisiä ehtoja. 

Vastuunrajoitus 

Ornamo ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen tai tuotteeseen liittyvästä tai mistään edellä mainitusta aiheutuneesta välillisestä tai välittömästä tai muusta vahingosta paitsi siihen asti kuin pakottava määräys kuluttajanasuojalaissa tai muussa pakottavassa laissa on kyseisen vahingon osalta toisin määrännyt.  

Toimitusaika 

Toimitukset tehdään arkipäivisin ja toimitusaika on 5–7 arkipäivää. Poikkeukset mahdollisia ja niistä neuvotellaan erikseen.

  

Vaihto- ja palautusoikeus ja niitä koskevat ehdot (etämyynti)

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Asiakkaalle ei palauteta toimituskuluja. Kun teos on palautunut lähettäjälle, teosten hinnat pyritään palauttamaan ostajalle 14 päivän kuluessa. 

Jos haluat palauttaa teoksen, ota heti yhteyttä Ornamoon ennen kuin lähetät teoksen.

teosmyynti@ornamo.fi / p. +358 44 743 3577. 

Palautusaika alkaa päivästä, jona asiakas on vastaanottanut tilauksen. Asiakas on velvollinen pyydettäessä esittämään Postin tai muun kuljetuspalvelun tositteen, josta vastaanottamispäivä ilmenee. Jos tavara palautetaan, on se palautettava viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran vastaanottamispäivästä lukien. Palauttajan on pyydettäessä näytettävä toteen, että tavara on palautettu määräajassa. Palauttajan on maksettava palauttamisesta aiheutuvat kaikki kustannukset. Näitä kustannuksia ei makseta takaisin palauttajalle. Palauttajan täytyy vakuuttaa teos kuljetuksen ajaksi tai maksaa kaikki kulut, jotka syntyvät kuljetuksen aikana aiheutuneista vaurioista tai tuhoista. Jos vahinkoa syntyy, voi Ornamo vähentää kulut suoraan teoksen hinnasta. 

Asiakas sitoutuu kohtelemaan hallussaan olevaa palautettavaa tai vaihdettavaa tuotetta asiallisesti ja näiden ehtojen mukaisesti korvausvastuun uhalla. Palautettavien tuotteiden on oltava käyttämättömiä ja takaisinlähetystä varten huolellisesti pakattuja. Ornamolla on oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka palautuskuluineen asiakkaan virheellisen menettelyn vuoksi (myöhästynyt palautus, palautettavan tai vaihdettavan tuotteen vahingoittuminen, kuluminen tai tuhoutuminen esimerkiksi käytön tai puutteellisen tai ohjeiden vastaisin pakkaamisen vuoksi, tai muuten näiden ehtojen tai lain vastainen palautus). 

Mikäli teos on vaurioitunut kuljetuksen aikana näyttelystä asiakkaalle, tuotteen palauttamisen lähetyskustannuksista vastaa Ornamo. Koska kyseessä ovat uniikit taideteokset, ei vaihto-oikeutta ole, koska teoksia on vain yksi kappale. Palautus on oikeutettu vain, jos tuote on ehjä (erotuksena vain, jos se on ollut viallinen jo saapuessaan vastaanottajalle) eikä siinä ole minkäänlaisia käytön jälkiä. Palautettava tuote on hyvä pakata alkuperäisiin pakkausmateriaaleihin, joissa se on lähetetty. 

Tarkista ja huolehdi seuraavista asioista palauttaessasi teosta. 

– Tarkista, että pakkauksen pahvi on ehjä. 

– Pakkauksessa ei saa olla tyhjää tilaa. Käytä pakkauksessa tulleet sisämateriaalit myös palauttamiseen. 

– Lähetyksen täytyy kestää iskuja ja pinoamista. 

– Saat Ornamolta pakettikortin. Teippaa se lähetyksen päälle siten, että viivakoodi on luettavissa koneellisesti. Kortti ei saa taittua pakkauksen reunan yli eikä olla sulkemiskohdan päällä. 

Ostajan on toimitettava tuotteesta ja valmiista pakkauksesta valokuvia sähköpostitse Ornamolle teosmyynti@ornamo.fi ennen lähettämistä tuotteen kunnon ja paketin kestävyyden arvioimiseksi ja varmistamiseksi. Sovi Ornamon kanssa palautuslähetyksen noutopäivästä. Jos tuote vaurioituu palautuskuljetuksessa sen takia, ettei pakkausohjeita ole noudatettu, Ornamolla on oikeus vähentää tuotteen korjaamiskustannukset palautettavasta summasta osittain tai kokonaisuudessaan. 

  

Vakuutus (etämyynti) 

Etämyynneissä Ornamo vakuuttaa teoksen kuljetuksen ajaksi lähettäjältä asiakkaalle. Ostaja on lähetyksen vastaanotettaessa velvoitettu tarkistamaan lähetyksen kunto. Jos tuote on vahingoittunut kuljetuksen aikana, tulee siitä välittömästi ilmoittaa lähetyksen luovuttajalle ja Ornamoon. 

  

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä vialliset tuotteet 

Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut kuljetuksessa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio kuriirille. 

Asiakaspalvelu 

Autamme sinua tilaukseen liittyvissä kysymyksissä sähköpostitse tai puhelimitse: Ornamon Teosmyynti, +358 44 743 3577, teosmyynti@ornamo.fi 

Erimielisyydet 

Pyrimme sopimaan tilaustasi koskevat mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti sopimalla, joten otathan ensi sijassa yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan. 

Tekijänoikeudet 

Tekijänoikeudet teoksiin ja niiden kuviin sekä luoksepääsyoikeus säilyvät taiteilijalla. Lisätietoa luoksepääsyoikeudesta. 

Rekisteriseloste 

Henkilötietolaki (523/1999) 10 § 

Rekisterinpitäjä 

Ornamo ry 

Annankatu 16 b 35-36 

00120 Helsinki 

Yhteyshenkilö henkilötietojen käsittelyä koskevissa asioissa: Outi Liusvaara, outi.liusvaara(at)ornamo.fi 

Rekisterin nimi: Ornamon asiakasrekisteri 

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus 

Asiakkaan henkilötietoja voidaan käsitellä seuraavia tarkoituksia varten: tilausten käsittely, näyttelytiedotus. 

Rekisterin tietosisältö 

Rekisteri voi sisältää seuraavia tietoja ostajasta: nimi, osoitetiedot, puhelinnumero, yrityksen nimi ja Y-tunnus, sähköpostiosoite, tilaushistoria 

Rekisteri sisältää seuraavia tietoja taiteilijasta: nimi, syntymäaika, osoitetiedot, puhelinnumero, sähköpostiosoite, tilinumero myyntien tilityksiä varten, myyntihistoria 

Säännönmukaiset tietolähteet 

Henkilörekisterin tiedot saadaan asiakkaalta itseltään.  

Tietojen säännönmukaiset luovutukset 

Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille lukuun ottamatta verkkokaupan tilausten kannalta välttämättömiä yhteistyökumppaneita, kuten maksujärjestelmää hoitava taho ja kuljetusta hoitava taho. Tietoja voidaan luovuttaa viranomaisille lain edellyttämällä tavalla.  

Rekisterin suojauksen periaatteet 

Tietotekniikkapohjainen rekisteri säilytetään salatussa ja suojatussa pilvipalvelussa. Kaikki henkilötiedot sijaitsevat salasanoin suojatussa järjestelmässä. Vain Ornamon välttämättömimmillä työntekijöillä, joiden työtehtäviin tietojen käsitteleminen kuuluu, on pääsy järjestelmään työtehtäviensä hoitamiseksi. Heitä sitoo salassapitovelvollisuus.