Ritva Jääskeläinen

  • Tekstiilitaide
  • Tekstiilisuunnittelu
  • Sisustussuunnittelu
  • Tuotemuotoilu
  • Opettaja
  • Taiteilija
  • Tutkija
  • Lappi

Lapin yliopisto

  • Kokenut

Tekstiilitaiteilija TaM

Työhistoria

Avaa CV

Työkokemus

Päivitetty 6/2024

Lapin yliopisto

Tekstiilialan yliopisto-opettaja

2016 – nykyhetki

Koulutushistoria

Päivitetty 8/2024

Työnäytteet

2024

Matkamuistoja II -jacquard-tekstiiliteoksen (2024) lähtökohtana ovat Kroatian matkaltani ottamani valokuvat. Usein tekstiiliteosteni lähtökohtina toimivat valokuvat, joiden hetkellistä tunnelmaa haluan vangita teoksiini. Valokuvatessani minulla on tapana keskittyä kohteen pieniin, mielenkiintoisiin yksityiskohtiin, joita työstän tekstiiliteoksiksi erilaisin tekniikoin. Muokkaan jacquard-tekstiiliin tulevia kuvia Arahne-kudontaohjelmien avulla. Tekstiiliteokseni rakentuvat kerros kerrokselta jacquard-tekniikalla lankojen muodostaessa kankaan pintaa ja rakennetta. Jokainen kerros on yhtä tärkeä, jotta kankaasta saadaan eheä kokonaisuus. Yksityiskohta teoksesta. Esillä: Tällä matkalla -näyttely, 2024. Koko: n. 66 x 45 cm. Tekniikka: jacquard-kudonta, TC-2-laite, käsin kirjonta. Materiaalit: loimilanka: merseroitu puuvillalanka 100 %, kudelanka: Scholler-villalanka 100 %, kirjontalangat: puuvilla.

2024

Matkamuistoja I -jacquard-tekstiiliteoksen (2024) lähtökohtana ovat Lontoon matkaltani ottamani valokuvat.Usein tekstiiliteosteni lähtökohtina toimivat valokuvat, joiden hetkellistä tunnelmaa haluan vangita teoksiini. Valokuvatessani minulla on tapana keskittyä kohteen pieniin, mielenkiintoisiin yksityiskohtiin, joita työstän tekstiiliteoksiksi erilaisin tekniikoin. Muokkaan jacquard-tekstiiliin tulevia kuvia Arahne-kudontaohjelmien avulla.  Tekstiiliteokseni rakentuvat kerros kerrokselta jacquard-tekniikalla lankojen muodostaessa kankaan pintaa ja rakennetta. Jokainen kerros on yhtä tärkeä, jotta kankaasta saadaan eheä kokonaisuus. Yksityiskohta teoksesta. Esillä: Tällä matkalla -näyttely, 2024. Koko: n. 66 x 45 cm. Tekniikka: jacquard-kudonta, TC-2-laite, käsin kirjonta. Materiaalit: loimilanka: merseroitu puuvillalanka 100 %, kudelanka: Scholler-villalanka 100 %, kirjontalangat: puuvilla.

2023

Sidosten leikki I -jacquard-tekstiilin (2023) kuvioaihe on saanut inspiraation Hetki kuninkaan tuolissa -tekstiiliteoksen (2022) verhoiluknakaasta. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: käsin kudonta Thread Controller 2 -kudontalaitteella (TC-2). Materiaalit: 100 % puuvillalanka.

2023

Sidosten leikki II -jacquard-tekstiili (2023) on saanut kuva-aiheen Hetki kuninkaan tuolissa -tekstiiliteoksen (2022) verhoilukankaasta. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: käsin kudonta Thread Controller 2 -kudontalaitteella (TC-2). Materiaalit: loimilanka 100% puuvillaa, kudelanka 100 % villalanka.

2023

”Be in the Moment, Now is all there is”. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: käsinkirjonta, ompelu. Materiaali: vanhat kirjekuoret, kirjontalangat. Yksityiskohta teoksesta.

2023

Flora II -tekstiiliteos 2023. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: digitaalinen tulostus kankaalle, (kasvikansio: Raija Aatsinki). Materiaali: kierrätyskankaat.

2023

Kaunis hetki II -minitekstiili (2023). Ollut esillä: Pinnalla-näyttely 2023. Tekniikka: vapaa konekirjonta, käsinkirjonta, paperitekstiili, kankaan maalaus. Materiaalit: kierrätyskangas, paperi, kirjontalangat.

2023

Sometimes… -tekstiiliteos (2023). ”Sometimes the smallest things take up the most room in your heart”. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: käsinkirjonta, kankaan kovetus. Materiaalit: kierrätyskangas, kirjontalangat..

2023

Kranssi -minitekstiili (2023). Yksityiskohta. Koko: 20 x 22 cm. Tekniikka: käsin kirjonta, vapaa konekirjonta. Materiaalit: kierrätyskangas, kirjontalangat.

2023

Kaunis hetki -minitekstiili (2023). Yksityiskohta. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: vapaa konekirjonta, käsin kirjonta, paperitekstiili, kankaan maalaus. Materiaalit: kierrätyskangas, paperi, kirjontalangat.

2023

Hetken vain II (2023). Yksityiskohta. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely 2023. Tekniikka: vapaa konekirjonta, käsin kirjonta, paperitekstiili, kankaan maalaus. Materiaalit: kierrätyskangas, paperi.

2022

Muistoja-tekstiiliteokseen (2022) sain inspiraation äitini vanhasta pellavavaisesta mankeliliinasta. Siirsin kankaalle minulle merkityksellisiä valokuvia lapsuudestani. Isäni oli innokas valokuvaaja ja niiden otosten myötä voin palata mielessäni lapsuuteni muistoihin. Kirjoin käsin kankaalle kasveja sekä valokuviin liittyviä tekstejä, joita äitini on kirjoittanut valokuvien taakse. Tekstit antavat vihjeitä ja merkityksellistä tietoa kuvissa olevista henkilöistä ja tapahtumien ajankohdista. Myös vanha repaleinen mankeliliina kertoo omaa tarinaansa menneestä ajasta. Yksityiskohta teoksesta. Ollut esillä: Juuret-näyttely, 2022. Tekniikka: kuvansiirto, maalaus,paperitekstiili, käsin kirjonta. Materiaalit: kierrätyskangas, kirjontalangat.

2022

Hetki kuninkaan tuolissa -tekstiiliteos (2022) kertoo elämän hetkellisyydestä. Tekstiiliteosteni lähtökohtina toimivat usein vanhat valokuvat, joiden hetkellistä tunnelmaa haluan vangita teoksiini. Hetki kuninkaan tuolissa -teoksessa aiheena on ollut mummoni valokuva-albumista löytämäni vanha valokuva (ns. käyntikorttikuva). Teokseni pääosassa ei kuitenkaan ole valokuvassa esiintyvä lapsi, vaan tuolin verhoilukangas, jonka olen nostanut esiin väreillä. Tekstiiliteokseni rakentuvat kerros kerrokselta jacquard-tekniikalla erilaisten lankojen muodostaessa kankaan pintaa ja rakennetta. Jokainen kerros on yhtä tärkeä, jotta kankaasta saadaan eheä kokonaisuus. Olen valmistanut teoksen Thread Controller-1 (TC-1) -laitteella käsin kutoen monikudejärjestelmällä. Kuvankäsittely ja sidostaminen on tehty Arahnen kudontaohjelmilla. Kuvioaiheiden lisäksi olen tutkinut värien visuaalista sekoittumista; loimi- ja kudelankojen kantavärit musta, punainen, keltainen ja valkoinen muodostavat sekoittuessaan näköaistimuksen ruskeasta väristä. Ollut esillä: Pinnalla-näyttely, 2023. WoolArt-biennal, Pinta-näyttely, Leineperin ruukki, 2024. Huovan pinnalla -näyttely, 2024. Koko: n. 68 x 120 cm. Tekniikka: jacquard-kudonta (käsin kudonta TC-1-kudontalaitteella). Kudemateriaali: Scholler-villalanka 100 %. Loimimateriaali: merseroitu puuvillalanka 100 %.

  

2021

Kerroksittain-tekstiiliteos (2021). Yksityiskohta. Ollut esillä: Lento-näyttely, 2021. Tekniikka: sormivirkkaus. Materiaali: juuttilanka.

2020

Käytän usein teoksissani kirpputoreilta löytämiäni ja perinnöksi saamiani esineitä. Vanhoissa esineissä minua kiehtoo ajanpatina ja niiden tarinallisuus. On kiinnostavaa miettiä, mitä esineet ovat merkinneet käyttäjälleen ja mihin tarkoitukseen niitä on käytetty. Vanhat valokuvat kertovat tarinaa menneestä ajasta. Valokuvaus oli ennen harvinaista, niinpä ihmiset halusivat kuvauttaa itsensä arvokkaasti parhaimpiinsa pukeutuneena, kuten minun mummoni Isoäidin perintö -teoksen kuvassa. Ollut esillä: Tiny Stories -näyttely, 2021. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 18 x 16 cm. Tekniikka: kuvansiirto kankaalle, käsinkirjonta. Materiaalit: kierrätysmateriaalit, kirjontalangat.

2020

Times gone by, Times present (2020) -yhteisöllinen tekstiiliteos. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan tekstiilitaiteen sivuaineen Kokeileva tekstiili-ilmaisu -opintojaksolla opiskelijoiden ja ohjaavien opettajien tehtävänä oli kurkistaa ”avaimenreiästä” menneeseen aikaan Rovaniemen kotiseutumuseon rakennusten, tekstiilien ja esineiden kautta. Opiskelijat valokuvasivat ja luonnostelivat mielenkiintoisia yksityiskohtia ja työstivät niitä studioissa kankaanpainannan ja jacquard-kudonnan keinoin. Opintojaksolla muodostuneen taiteilijaryhmän Collective 96460:n yhteisöllinen installaatioteos Times Gone By, Times Present  tuli valituksi 1150 teoksen joukosta kansainväliseen Contextile 2020 -tekstiilitaiteen näyttelyyn Guimaraesiin, Portugaliin. Näyttelyn teemana oli  Places of Memory. Teos on kuin maja, jonka sisään voi astua tunnelmoimaan. Yhteistyössä: Ritva Jääskeläinen & Jenni-Liisa Yliniva. Collective 96460: Linda Hämäläinen, Kristiina Jermakka, Ritva Jääskeläinen, Venla Kangasniemi, Milla Korpi, Eleonora Lakela, Sonja Lehikoinen, Jutta Luukkonen, Petra Nurmela, Ida Sarisalmi, Lisa Schreiber, Iiris Teodor, Tanja Tuomaala, Eeva Vikki, Jenni-Liisa Yliniva. Ollut esillä: Contextile 2020 – Contemporary Textile Art Biennial, Portugali, 2020. Rovaniemen Kotiseutumuseo, 2021.

2019

Isoisän taskukello -mikrotekstiili (2019) on saanut inspiraationsa mummoni tavaroista löytyneestä vanhasta taskukellon pohjasta. Taskukello on aikoinaan kuulunut ukilleni, joten päätin sijoittaa hänen kuvansa arvokkaasti taskukelloon. Ollut esillä: Scythia, Mini & micro Textiles – The 9 th International Exhibition, 2019. Tiny Stories -näyttely, 2021. Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: sekatekniikka. Materiaalit: kierrätysmateriaalit.

2019

Isoäidin salaisuudet -mikrotekstiili kätkee sisälleen arvoituksia. Haluaisitko kurkistaa? Ollut esillä: Scythia, Mini & micro Textiles – The 9 th International Exhibition, 2019. Tiny Stories -näyttely, 2021. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 5 x 5 x 5 cm. Tekniikka: sekatekniikka. Materiaalit: kierrätysmateriaalit.

2019

Trapped-tekstiiliteos (2019) koostuu erilaisin materiaalein käsin kudotusta verkosta ja erilaisin tekniikoin valmistetuista merenelävistä. Kantaaottava taideteos kritisoi tonnikalateollisuuden käyttämiä metodeja pyydystää tonnikalaa. Kalastuksessa käytetty kurenuotta on hyvin ongelmallinen, sillä saaliiksi jää usein hyvin paljon myös muita lajeja, kuten delfiinejä. Ollut esillä: Kuollutta lihaa -näyttely, 2019. Tekniikka: kankaankudonta, kankaan maalaus, kirjonta.

2018

Body and Mind – Croquis langalla -teossarja toteutettu vapaalla konekirjonnalla, mikä mahdollistaa viivojen sattumanvaraisuuden tehden teoksista epätäydellisiä ja mielenkiintoisia. Tarkoituksella roikkumaan jätetyt langanpätkät kuvaavat teoksen hahmon harhailevia, kehosta irtaantuneita ajatuksia, jotka eivät näy muille. Yksi osa teossarjasta. Ollut esillä: Langoilla piirretyt -näyttely, 2019. Pinnalla-näyttely, 2023. Materiaalit: kierrätysmateriaalit: vanhat paperit. Tekniikka: vapaa konekirjonta.

2018

Sisko ja sen veli -minitekstiili (2018) kertoo tarinoita lapsuudestani. Isäni oli taitava valokuvaamaan perheemme arkea ja merkityksellisiä hetkiä. Sitä taitoa haluan kunnioittaa teoksissani. Siirrän valokuvat kierrätyskankaalle Artmedium-liimalakan avulla, jolloin saan teoksiini vanhahtavan tunnelman. Pidän siitä, miten vanhan kankaan tekstuuri muodostuu kuvaan. Kirjoin käsin teokseen pieniä mielenkiintoisia yksityiskohtia kuvassa olevia muotoja mukaillen. Ollut esillä: Langoilla piirretyt -näyttely, 2019. Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: kuvansiirto kankaalle, käsin kirjonta. Materiaalit: kierrätyskangas, kirjontalangat.

2018

Siskot-minitekstiili (2018) kertoo tarinaa lapsuudestani. Isäni oli taitava valokuvaamaan perheemme arkea ja merkityksellisiä hetkiä. Sitä taitoa haluan kunnioittaa teoksissani. Siirrän valokuvat kierrätyskankaalle Artmedium-liimalakan avulla, jolloin saan teoksiini vanhahtavan tunnelman. Pidän siitä, miten vanhan kankaan tekstuuri muodostuu kuvaan. Kirjoin käsin teokseen pieniä mielenkiintoisia yksityiskohtia kuvassa olevia muotoja mukaillen. Ollut esillä: Langoilla piirretyt -näyttely, 2019. Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: kuvansiirto kankaalle, käsin kirjonta.

2018

Seamstress-ryijy (2018). Ollut esillä:Google Weaving Stop time -yhteisnäyttely. The 4th Istanbul Design Biennial, Turkki, 2018. A School of School, yhteisnäyttely. Luma, Arles, Ranska, 2019. C-Mine, Google Weaving Stop time yhteisnäyttely, Belgia, 2019. XXX-yhteisnäyttely, Taiteiden tiedekunta 30 v., 2020. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 60 x 80 cm. Tekniikka: käsin kudottu ryijy

”Taiteiden tiedekunnan professori Heidi Pietarinen ja yliopisto-opettaja Ritva Jääskeläinen osallistuivat tekstiilitaideteoksillaan kansainväliseen The 4th Istanbul Design Biennial -näyttelyyn Istanbulissa, Turkissa vuonna 2018. Pietarisen Cinderella (2018) ja Jääskeläisen Seamstress (2018) -teokset olivat osa ruotsalaisen tekstiilitaiteilija Emelie Röndahlin yhteisöllistä Weaving Stop time – teoskokonaisuutta, tekstiilitaideteosta. Tekstiilitaitelijan sosiaalisessa mediassa esittämän kudontakutsun perusteella toteutusvaiheeseen valikoitui 27 kansainvälistä tekstiilitaiteilijaa. Biennaalin näyttelykurataattorina toimi belgialainen muotoilualan kuraattori ja opettaja Jan Boelen.Weaving Stop time -kudontaprojektissa tekstiilitaiteilijoiden tehtävänä oli kutoa oma tulkinta Google -hakukoneen Textile Labor Turkey -hakusanalla löytyvästä kuvasta. Teosten kudontatekniikka perustui Ghiordesin eli Gördesin -ryijysolmuun, joka on yleisesti käytetty solmu mm. suomalaisissa ryijyissä ja itämaisissa matoissa. Tekstiilitaideteoksen tarkoituksena oli herättää kysymyksiä siitä, kuinka paljon sallimme Googlen vaikuttavan jokapäiväiseen elämäämme ja käsitykseemme maailmasta. Sekä teoskokonaisuus että yksittäiset teokset ovat ikään kuin materiaalisuuden huipentumia, jotka esittelevät paradoksaalisesti tekstiiliteollisuuden fyysisyyden, perinteet, hiljaisen tiedon ja käsityön merkityksen.” Ote näyttelytekstistä Taiteiden tiedekunta 30 v. XXX-yhteisnäyttely. Heidi Pietarinen, Ritva Jääskeläinen

2018

My Diary -tekstiiliteos (2018) koostuu kahdesta eri menetelmin kudotusta tekstiilistä. Pohjaosa on toteutettu jacquard-kudontatekniikalla. Elektroninen jacquard-kudontalaite (TC-1-laite) mahdollistaa jopa valokuvan kutomisen kankaalle. Teoksen toinen tekstiili, joka kuvaa kesän 2018 lomapäiviä, on toteutettu vipukangaspuilla. ”Kirjoitin” päiväkirjaani materiaalien ja värien kautta. Ollut esillä: Päin seiniä -näyttely, 2018. Jotain vanhaa, jotain uutta, jotain digitaalista -kesänäyttely Rovaniemen kotiseutumuseolla, 2022. Pinnalla-näyttely, 2023.

2018

Kevättuuletus-yhteisteos (2018).  Ritva Jääskeläinen ja Heidi Pietarinen. Ollut esillä: Faculty of Art and Design Summer Exhibition, Lovisan kesä -näyttely, 2018. Materiaali: käsin kudotut mallitilkut.

2017

Kesäpäivä I -minitekstiili (2017). Ollut esillä: Arjen juhlaa -näyttely, 2017. Langoilla piirretyt -näyttely, 2019. Pinnalla-näyttely, 2023. Tekniikka: vapaa konekirjonta, käsin kirjonta, paperitekstiili, kankaan maalaus. Materiaalit: kierrätyskangas, kirjontalangat, paperi, akryylimaalit.

2017

Ajantaju-minitekstiili (2017) kuvaa nopeaa ajankulumista. Ollut esillä: Arjen juhlaa -näyttely, 2017.  Scythia, Mini & micro Textiles – The 9 th International Exhibition, 2019. Langoilla piirretyt -näyttely, 2019. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 18 x 22 cm. Tekniikka: Kankaan maalaus, käsin kirjonta, vapaa konekirjonta, paperitekstiili. Materiaalit: kierrätyskangas, kirjontalangat.

2016

Trientalis-ryijy (2015). Yksityiskohta. Ollut esillä: Arjen juhlaa -näyttely, 2017. Koko: n. 40 x 85 cm. Tekniikka: käsin kudottu ryijy. Kuva: Jonna Ylilehto 2017.

2016

Punaiset kengännauhat -minitekstiili (2016). Ollut esillä: Arjen juhlaa -näyttely, 2017. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 25 x 25 cm. Tekniikka: vapaa konekirjonta, kankaan maalaus. Materiaali: kierrätyskangas, kirjontalangat.

2015

Isoäidin posliinit -minitekstiili (2015) kertoo elämän pienistä arkisista hetkistä. Se vie ajatukset mummuni kahvi- ja teeastioihin, joita säilytettiin arvokkaasti vanhassa senkissä pitsireunaisella hyllyllä. Miniteosteni vanhat kierrätyskankaat kertovat omaa tarinaansa menneestä ajasta. Ollut esillä: Arjen juhlaa -näyttely, 2017. Scythia, Mini & micro Textiles – The 9 th International Exhibition, 2019. Langoilla piirretyt -näyttely, 2019. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 18 x 27 cm. Tekniikka: kankaan maalaus, käsin kirjonta, vapaa konekirjonta, paperitekstiili.

2017

Äidin tekemä -tekstiiliteoksessani (2017) yhdistyy kolme sukupolvea. Kokosin teokseni äidin tavaroista löytämääni vanhaan takkikaavaan, johon lisäsin erilaisia kankaita ja papereita sekä kuvansiirrolla vanhan valokuvan. Minulla on valokuvassa ylläni äitini ompelema takki, jonka hän on valmistanut teoksessa olevalla kaava-arkilla. Äitini ompeli itse paljon vaatteita minulle ja sisaruksilleni, kun olimme pieniä. Vaatteet hän valmisiti aina huolella ja kankaina olivat usein vanhat aikuisten takki- tai mekkokankaat. Ollut esillä:Ystävällisesti teidän -näyttely, 2017. Tekniikka: Sekatekniikka.

2015

Hetken vain -minitekstiili (2015). Ollut esillä: Arjen juhlaa -näyttely 2017. Tekniikka: vapaa konekirjonta, käsin kirjonta, paperitekstiili, kankaan maalaus. Materiaalit: kierrätyskangas, paperi, kirjontalangat.

2019

Flora-teossarjan kasvit löytyivät metsäpolun varrelta. Tutkin keräämiäni kasveja piirtäen ja kankaalle kirjoen, jolloin havaitsin erityisiä piirteitä niiden rakenteissa ja yksityiskohdissa. Kuivuttuaankin kasvit olivat kauniita ja hauraita. Flora-teossarja vie minut lapsuuteni kesiin, jolloin meillä oli tapana siskoni kanssa kerätä päivänkakkaroita ja kissankelloja äidille. Teos muistuttaa myös kasvikansiosta, jonka teimme lapsena koulussa. Toivon, että teos herättää myös katsojassa tunteita ja muistoja. Ollut esillä: Tiny Stories -näyttely, 2021. Juuret-näyttely, 2022. Pinnalla-näyttely, 2023. Materiaalit: kierrätyspaperit ja -kankaat.

2014

Isoäidin tarina -tekstiiliteos (2014). Ollut esillä: Tarinoita valokuvien takana -näyttely, 2015. Koko 90 x 35 x 25 cm. Tekniikka: sekatekniikka. Materiaalit: kierrätyskankaat. Kuva: Outi Moilanen 2015.

2014

Tuhatkauno (2014) -teoksen lähtökohtana on toiminut isoäitini vanha, 1900-luvun alussa Amerikasta lähetetty valokuva. Yksityiskohta teoksesta. Ollut esillä:Tarinoita valokuvien takana -näyttely 2015. Pinnalla-näyttely 2023. Koko: 70 x 127 cm. Tekniikka: vapaa konekirjonta, paperitekstiili, kankaan maalaus. Materiaalit: kierrätyskankaat, paperi.

2014

Valkoisia laskoksia (2014) -teoksen inspiraationa on toiminut isoäitini valokuva-albumista löytämäni vanha valokuva. Ollut esillä:Tarinoita valokuvien takana -näyttely, 2015. Tekniikka: Kankaan kovetus ja prässäys. Koko: 43,5 x 53,5 cm. Kuva: Outi Moilanen 2015.

2014

Puuttuva palanen (2014) -teoksen lähtökohtana on toiminut isoäitini vanha käyntikorttivalokuva. Ollut esillä:Tarinoita valokuvien takana -näyttely, 2015. Pinnalla-näyttely, 2023. Koko: 60×100  cm. Tekniikka: Kankaan maalaus, mosaiikki.Materiaalit: kierrätyskankaat, pahvi.

Vieno ja Milda (2015) -teoksen lähtökohtana on toiminut isoäitini vanha valokuva siskon tyttäristään 1930-luvulla. Ollut esillä: Tarinoita valokuvien takana -näyttely, 2015. Tekniikka: kuvansiirto kankaalle. Materiaali: kierrätyskangas.

2011

Taikalyhty-painokangas (2011). Koko: 140 x 230 cm. Tekniikka: kankaanpainanta. Materiaalit: pellavakangas, pigmenttivärit (peittoväri).

2011

Kaatimet-kaitaliina (2011) on saanut inspiraationsa Kaj Frankcin Kartio-kaatimesta. Vuosi 2011 oli Kaj Franckin 100-juhlavuosi. Koko: 35 x 200 cm. Tekniikka: kankaanpainanta (käsin painanta). Materiaalit: puuvillakangas, pigmenttivärit.

1986

Orjattaret-minitekstiili (1986) on toteutettu pahvisella kudontakehyksellä. Inspiraationa teokseen ovat toimineet egyptiläisten hautakammioiden seinämaalaukset. Koko:25 x 17 cm. Tekniikka: kuvakudos. Materiaalit: villa- ja puuvillalanka.

Lisää samankaltaisia profiileja

Aino Eeronheimo
Aino Eeronheimo
Visuaalinen taide
Heidi Linsén
Heidi Linsén
Tekstiilitaide
Soile Paasonen
Soile Paasonen
Keramiikka
Inni Pärnänen
Inni Pärnänen
Visuaalinen taide