Aino Favén

  • Visuaalinen taide
  • Julkinen taide
  • Tekstiilitaide
  • Korutaide
  • Taiteilija
  • Uusimaa

Desaino

  • Kokenut

Työhistoria

Työkokemus

Koulutushistoria

Työnäytteet

Julkinen taide

2020

Installaatio

2013

Pallot on kierrätysmuovista ja ohuista hedelmämuovipusseista valmistettu kaulakoru.

2022

Viher on koivuvanerista tehty seinäreliefi. Osat ovat lämpömuokattuja ja värjättyjä. Väriaineina käytetty luonnonindigoa, tanniinia ja kultapiiskua. Koko 35x40x5cm

KäsityöReliefi

2022

Varjoa on koivuvanerista tehty seinäreliefi. Osat ovat lämpömuokattuja. Kuvio on tehty syanotypiafotogrammina, joka on sävytetty tanniinilla. Koko: 35x55x5cm

2023

Näyttely Kevyttä ja katoavaa II oli installaatio ja prosessi Harakka saaren vanhassa lennätinrakennuksessa toukokuussa. Teoksen lopullinen tekniikka ja muoto määräytyivät näyttelyviikolla, sillä säätila ja valon määrä vaikuttivat sen luonteeseen ja esitystapaan. Tila aukeaa neljään ilmansuuntaan mahdollistaen auringon paistaessa varjot ja heijastukset, mutta tasaisella pilvipoudalla värit saavat pääroolin. Teos toteutui näyttelyn aikana maalaamalla, piirtämällä, leikkaamalla ja auringon valolla.

InstallaatioleikkausMaalausPiirtäminenValoprojisointi

Yhteistyössä

www.harakka.fi

2021

”Kuka minä olen” oli installaatio kasematissa eli vanhassa ruutikellarissa Taiteilijoiden saari näyttelyssä Harakka saarella. Kaikki teoksen osat ovat kierrätettyjä.

Aino Favén on installoinut tunnelimaiseen kasemattiin turvavälien päähän toisistaan joukon aikanaan Kulttuurien museosta poisheitettyjä mallinukkeja, pukenut ne nuorekkaisiin asusteisiin ja asetellut niiden käsiin mobiilipuhelimia ja karttapalloja. Yksi tämän Kuka minä olen? -teoksen hahmoista katsoo ulkovaatteissa tunnelin ulkopuolella muista erillään käsissään olevien kiikarien läpi. Mallinukkien kasvottomuuden yhdistyessä pehmeään elastisuuteen väestönsuojamaisessa tilassa sekä normiaikuisesta, nuoresta tai lapsesta eroavat mittasuhteet tekevät niistä oudon laakson kummia (Unheimlich) asukkaita tai sopeutumaan pakotettua tukahdutetun ilmastoahdistuksen kalvamaa harmaata tulevalaista varjokansaa. Vaikka kansainvälisissä kokouksissa päätetään tavoitteista, jotka velvoittavat ihmiskuntaa biodiversiteetin tunnistamiseen ja säilyttämiseen, kasvavaa kulutusta ja taloudellista kasvua penäävä järjestelmä toimii vielä näitä tavoitteita vastaan. Kuinka luoda vastavoimia klikkauksia kalastelevan median ja algoritmien ohjailemille sosiaalisille koreografioille? Elokapinan (Extinction Rebel tai XR) ja saksalaisen ympäristöliikkeen Ende Geländen käytännöissä liikkeeseen liittyminen tapahtuu itseorganisoituvan sosiaalisen koreografian ja ihmisruumiiden vastaansanomattoman läsnäolevuuden keinoin. – Teksti: Kari Yli-Annala Mustekala verkkojulkaisussa 10/2021

Yhteistyössä

2021

”Kuka minä olen” oli installaatio kasematissa eli vanhassa ruutikellarissa Taiteilijoiden saari näyttelyssä Harakka saarella. Kaikki teoksen osat ovat kierrätettyjä. Lue lisää Kari Yli-Annalan tekstistä alapuolella.

Aino Favén on installoinut tunnelimaiseen kasemattiin turvavälien päähän toisistaan joukon aikanaan Kulttuurien museosta poisheitettyjä mallinukkeja, pukenut ne nuorekkaisiin asusteisiin ja asetellut niiden käsiin mobiilipuhelimia ja karttapalloja. Yksi tämän Kuka minä olen? -teoksen hahmoista katsoo ulkovaatteissa tunnelin ulkopuolella muista erillään käsissään olevien kiikarien läpi. Mallinukkien kasvottomuuden yhdistyessä pehmeään elastisuuteen väestönsuojamaisessa tilassa sekä normiaikuisesta, nuoresta tai lapsesta eroavat mittasuhteet tekevät niistä oudon laakson kummia (Unheimlich) asukkaita tai sopeutumaan pakotettua tukahdutetun ilmastoahdistuksen kalvamaa harmaata tulevalaista varjokansaa. Vaikka kansainvälisissä kokouksissa päätetään tavoitteista, jotka velvoittavat ihmiskuntaa biodiversiteetin tunnistamiseen ja säilyttämiseen, kasvavaa kulutusta ja taloudellista kasvua penäävä järjestelmä toimii vielä näitä tavoitteita vastaan. Kuinka luoda vastavoimia klikkauksia kalastelevan median ja algoritmien ohjailemille sosiaalisille koreografioille? Elokapinan (Extinction Rebel tai XR) ja saksalaisen ympäristöliikkeen Ende Geländen käytännöissä liikkeeseen liittyminen tapahtuu itseorganisoituvan sosiaalisen koreografian ja ihmisruumiiden vastaansanomattoman läsnäolevuuden keinoin. – Teksti: Kari Yli-Annala Mustekala verkkojulkaisussa 10/2021

Installaatio

Yhteistyössä

www.harakka.fi

2005

Valaisin kierrätetyistä muovipulloista

Työkalut ja menetelmät

Installaatio
Käsityö
Reliefi
leikkaus
Maalaus
Piirtäminen
Valoprojisointi

Materiaalit

Muovi
Tekstiili
Valo
Puu
Paperi

Yhteistyössä

www.harakka.fi

Lisää samankaltaisia profiileja

Ilona Treiman
Ilona Treiman
Korutaide
Cristina Elena Stancu
Cristina Elena Stancu
Pakkausmuotoilu
Kati Walkeajärvi
Kati Walkeajärvi
Sisustusarkkitehtuuri
Tuiti Paju
Tuiti Paju
Tekstiilisuunnittelu
Petra Innanen
Petra Innanen
Keramiikkataide