Annaliisa Salmelin
- Palvelumuotoilu
- Asiakaskokemuksen muotoilu
- Käyttöliittymäsuunnittelu
- Graafinen suunnittelu
- Muotoilija
- Fasilitaattori
- Projektipäällikkö
- Uusimaa
- Varsinais-Suomi
Vanhempi muotoilija, Aneljäviis
Muotoilutoimisto Aneljäviis
- Kokenut
Olen työskennellyt viimeiset 20 vuotta muotoilun (MBA, BA) monialaisella kentällä, joista viimeiset 14 vuotta keskittynyt liiketoiminnan, palveluiden ja strategioiden käyttäjälähtöiseen kehittämiseen. Projekteissa toimin pääsääntöisesti projektin vetäjänä sekä muotoilijana. Tarvittaessa toimin myös asiantuntijan roolissa esim. asiakaskokemuksen kehittämisessä, käyttöliittymäsuunnittelussa sekä graafisena suunnittelijana. Oman yrityksen kautta referenssejä on kertynyt 12 vuoden aikana aina hyvinvointitoimialalta IT-alaan sekä yhteisöistä kaupunkien palveluiden kehitykseen.
Muotoilijana vahvuuksiani ovat empatiakyky, kokonaisuuden nopea konkretisointi, visualisointi ja kiteytys sekä monialaisen tiimin johtaminen. Muotoilijana uskon vahvasti verkostoihin, alojensa ammattilaisiin ja yhdessä tekemiseen. Kuunnellaan, kokeillaan ja onnistutaan!
Työhistoria
Työkokemus
Päivitetty 8/2023
Aneljäviis
Vanhempi muotoilija / Perustaja
2011 – nykyhetki
Provoke Design Oy (Infinity Design Oy)
Johtava muotoilija
2006 – 2010
Koulutushistoria
Päivitetty 8/2023
Laurea Ammattikorkeakoulu
Master of Business Administration (MBA), Service Innovation and Design
2012 – 2014
Turun Ammattikorkeakoulu
Muotoilija AMK – Teollinen muotoilu
2002 – 2006
Työnäytteet
Turun kaupunkiympäristötoimialan ympäristönsuojelu ylläpitää luontokeskusta Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa. Luontokeskuksessa oli tarve kahdelle kosketusnäytölle, jossa informoidaan alueen luonnosta, poluista ja tapahtumista.
Projekti toteutettiin kahdessa osiossa, jossa ensimmäisessä kartoitettiin lähtötilanteet, osapuolien tarpeet ja toiveet, teknisetvaatimukset sekä määriteltiin kohderymien odotuksia ja tarpeita. Toinen vaihe keskittyi sisällön tuotantoon, käyttöliittymän suunnitteluun ja toteuttamiseensekä testaus että kehitystyöhön koskeutusnäyttöjen että nettisivujen suhteen.A45:n vastuulla oli moniammatillisen tiimin johto, ‘tulkki’ kaupunkiympäristön ja ohjelmiston kehittäjän välillä sekä käyttöliittymäsuunnittelu yhdessä kaupunkiympäristö-toimen kuvittajan kanssa. Digiopasnäyttöjen käyttöliittymän lisäksi suunniteltiin Ruissalo Info -nettisivu, joka tukee fyysisten opasnäyttöjen toimintaa.Projekti jatkui vielä toisen vaiheen jälkeen, jossa edelleen ohjelmistoa kehitettiin käyttäjien kokemusten mukaan. Projektissa oli mukana A45:n lisäksikaupunkiympäristötoimi, IT-toimi, paikkapalvelut, ohjelmistosuunnittelija, laitevalmistaja, sisällön tuottaja ja kuvittaja.
Adobe IllustratorAdobe PhotoshopAdobe XdBenchmarkCustomer journey mapFasilitointiGraafinen suunnitteluHaastatteluHavainnointiKokeiluKonseptisuunnitteluKuvitusKäyttäjäpersoonaKäyttäjäpolkuKäyttäjätutkimusPrototypointiRautalankamalliUI designUser flowUX DesignYhteiskehittäminenYhteissuunnittelu
Yhteistyössä
Turun kaupunkiympäristötoimi
2014
Design of the user interface (UI) of a medical instrument, usability development and graphic design”Dental Tracking System, DTS, is used to record and track (chosen) activities made to the articles registered into the system. Articles can be different kinds dental hand instruments or materials like dental fillings.”
Adobe IllustratorAdobe PhotoshopKäyttäjäpolku
Yhteistyössä
Nextfour Group Oy
2020
Projektin tavoitteena oli “100” kohdan tarkistuslista, jonka avulla määritellään kunkin palveluasumista tuottavan palvelukeskuksen kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen laatu asiakkaan näkökulmasta. Lista koottiin yhdessä pilottiryhmän (viisi eri palveluasumisen yksikköä) sekä asiakkaiden kanssa ja se toteutetaan joko sähköisenä lomakkeena tai mobiiliapplikaationa. Listan lisäksi määriteltiin mittaustapa ja skaala, jonka mukaan auditoija voi suorittaa tehtävänsä. Käyttäjä – VTKL:n auditoija, loppukäyttäjä – palvelukeskukset
Customer journey mapFasilitointiHaastatteluHavainnointiKonseptisuunnitteluKäyttäjäpersoonaKäyttäjäpolkuKäyttäjätutkimusMiroPrototypointiYhteiskehittäminenYhteissuunnittelu
Yhteistyössä
Vanhustyön keskusliitto ry
Palvelu Plus Oy
2021
Perustettavan yrityksen alkutaipaleella haluttiin vahvasti mukaan asiakas ja heidän tarpeensa, jotta yrityksen identiteetti olisi samaistuttava, kiinnostava ja ammatillinen asiakkaan näkökulmasta.Occun arvopohjan mukaisesti materiaalin oli oltava rehellistä, konkreettista ja suoraviivaista, jotta asiakastyö oikeasti helpottuu ja tieto muuttuu työkaluksi. Kaiken tavoitteena on hyvinvoiva perhe.
Adobe IllustratorAdobe PhotoshopAdobe XdBenchmarkCustomer journey mapGraafinen suunnitteluHaastatteluHavainnointiKonseptisuunnitteluKäyttäjäpersoonaKäyttäjäpolkuLogoPrototypointiUI designUser flowUX DesignYhteiskehittäminen
Yhteistyössä
Occu Oy
Työkalut ja menetelmät
Yhteistyössä
Palvelu Plus Oy